“Beeldtelefoon brengt zorg dichtbij zonder fratsen”

Thuiszorg Het Friese Land heeft dagelijks contact met ruim honderd ouderen en zieken via een beeldtelefoon van ZIBBER. “Op het Friese platteland wonen ouderen ver weg van elkaar en van hun naasten”, vertelt Anja Paap van zorgintegrator NijFinster. “Dankzij de beeldtelefoon hoeven verpleegkundigen niet meer bij iedere cliënt langs te gaan. Dit bespaart tijd en geld.” Verpleegkundige Dinie Sieswerda is verpleegkundige Zorg op Afstand van Het Friese Land. “Onze cliënten zijn blij met de beeldtelefoon. Dat is het belangrijkste.”

Sieswerda is van het begin af aan betrokken geweest bij de komst van deze applicatie die een aanvulling is op de lijfelijke zorg. “We zijn drie of vier jaar geleden gestart met zorg op afstand. In eerste instantie gebruikten we hiervoor de televisie, maar dit bleek niet te werken. Cliënten bleken het prettigst te werken met de beeldtelefoon. Deze is zeer eenvoudig in gebruik: de cliënt hoeft alleen de hoorn van de haak te halen op het moment dat hij door de zorgcentrale wordt gebeld. Iedere cliënt wordt in overleg op geplande tijden gebeld. Alleen bij calamiteiten belt de cliënt de zorgcentrale zelf.

Sieswerda gaat regelmatig bij de cliënten langs om te vragen hoe zij de beeldtelefoon ervaren: “Ze zijn er erg tevreden over. Voor hen is het net of er iemand op visite is”. De telefoon wordt bemand door gediplomeerde verpleegkundigen en zorgcentralisten. “De telefoon is altijd een aanvulling op de zorg die we al geven. Sommige cliënten vergeten hun medicijnen in te nemen. Dan bellen wij op tijd om hen eraan te herinneren. Tegelijkertijd kijken we hoe het gaat. Of ze de gordijnen hebben opengedaan en of ze ook naar buiten gaan”.

De beeldtelefoon van ZIBBER zorgt dat professionals minder hoeven te reizen en effectiever hun tijd kunnen besteden. Sieswerda: “Het is een andere manier van werken dan ik als verpleegkundige gewend ben. Zorg op afstand via de beeldtelefoon betekent vooral goed luisteren en kijken. Als ik het niet vertrouw, vraag ik de zorgverlener op route om er langs te gaan.”

Paap van Nijfinster denkt niet dat het werk van professionals door de komst van de beeldtelefoon onpersoonlijk is geworden: “Integendeel. Dankzij deze applicatie zien de professional en de cliënt elkaar vaker. De telefoon is aangesloten op internet. Via het scherm kunnen cliënt en professional elkaars gezichtsuitdrukkingen goed zien. Verpleegkundigen zien al snel als er wat is, maar ook als hun cliënt naar de kapper is geweest.”

Thuiszorg Het Friese Land heeft eind vorig jaar FamilieNet geïntroduceerd: beeldbellen met familieleden. Zeker voor ouderen een unieke manier om hun verre naasten dichtbij te hebben zonder fratsen. De familie ontvangt kosteloos software voor op de PC en kan hiermee beeldbellen naar de beeldtelefoon van de ouder. Beeldcontact met familie kan plaatsvinden buiten de reguliere uren voor zorg op afstand.

bron: ZIP

Nieuws Rss

CoderDojo Dokkum krijgt vervolg in najaar 2017

19-06-2017 CoderDojo Dokkum krijgt vervolg in najaar 2017

Goed nieuws: CoderDojo Dokkum gaat door! Na de zomerperiode zal CoderDojo… Lees verder

Klik hier voor meer nieuws

Partners & klanten

Bekijk al onze referenties